Nyheter Web-Shop Rapport-STHLM Fiske-Tips

Kap Verde

Vilken fisk!

11-02-07  Mauritius del 3

Lågtryck och regn på morgonen. Trollingfiske var det som gällde nu när popperfisket inte gav så mycket. Hustrun skulle vara hemma och ligga på stranden.

Hela dagen syntes regnmolnen över fastlandet. Ute till havs var det mer blandat. En lite kraftigare NO-vind hade börjat blåsa. Positivt för fisket. På Mauritius har charterskepparna bara tillåtelse att gå ut 8 distans från kusten. Nu när vädret var dåligt var besättningen på vår båt ganska säkra på att kustbevakningen inte skulle gå upp med något flygplan och fota dem. Därför bestämde de sig för att chansa och åka ut till ett djuprev c:a 24 distans ut från kusten. Revet låg på 200 meters djup och hade en förmåga att suga åt sig både bytesfisk och större marlin.

Redan när vi närmade oss revet fick vi 2 stycken dorados på 8-15 kg. Efter någon halvtimme rycker det våldsamt i ett av de ”tunga” spöna som följs av ett crescendoskrik från rullen. ”Marlin marlin” ropar alla i mun på varandra. ”And it`s problably a big one”.

Det var min tur att drilla marlin hade Jimmy räknat ut (till hans stora förtvivlan). 2 år sedan man sist satt i en ”fightingchair”. Det är klart att man kände sig lite vilsen. På plats i stolen, på med västen och du hakas fast i spöet. Nu är det du och en jättefisk det handlar om, och allt adrenalin som du kan producera behövs, och lite till.

Utanför Mauritius uppför sig en marlin lite annorlunda än på de platser vi fiskat på förut. Här är det 2000 meter djupt så fisken försöker i början av fighten dyka. Därför måste båten hela tiden köras framåt för att driva upp fisken mot ytan. Du skall alltså dels fighta fisken och dels motverka båtens fart. Tungt, mycket tungt. I början av fighten hade jag fel teknik. Jobbade alldeles för mycket med armar och rygg istället för benen. Giano skrek åt mig att göra si och så. Man försöker men det är svårt att ta till sig råden när det bara är adrenalinet som håller igång kroppen.

Efter en halvtimme var jag faktiskt på väg att ge upp. Fisken rusade ned mot djupet när jag äntligen fått in den nära båten. Armar och rygg värkte som de aldrig gjort förut. Då tänkte jag på de muskelknuttar till kunder som besättningen berättade om. Kaxiga snackade de om hur lätt de skulle kunna drilla en jättefisk. Oftast orkade de i 5 minuter, sedan fick någon kompis eller besättningen ta över. Vi hörde om en drillning där 5 man hade turats om och fighta en fisk.

Med förnyade krafter lyckades jag pumpa in fisken mot båten igen, där den gjorde ett par spektakulära hopp. Med 10 meter lina kvar låste Giano bromsen på rullen. Jag använde de sista krafterna jag hade kvar i min gamla kropp och pressade in fisken mot båten. En gigantisk krok sattes i munnen fastbunden i ett rep så att den inte skulle kunna slita sig. Besättningen skrek till Jimmy att sluta filma och komma ned och hjälpa till. 3 man fick slita ont för att dra in jätten genom akterluckan upp på durken.

Vilken fisk! En black marlin på 350-400. Den var så stor att den inte fick plats på tvären på en 42 fots Bertran utan den fick ligga längsmed. Svärdet stack in i ruffen.

Jag hade svår värk i vänstra njuren, högra foten hade börjat svullna, blåsor på vevhanden och så började jag må illa. Efter en liten stund var det bara att vika sig över relingen och mata havets fiskar med morgonens frukost. Jag fortsatte att spy någon halvtimme. Sedan gick jag in och lade mig på en brits och sov mer eller mindre resten av dagen.

Stor uppståndelse när vi kom in i hamnen. Största fisken som tagits på länge. Alla turister ville fota sig själva med fisken som hängdes upp i den klassiska posén på sådana här ställen.
Över 3 meter lång och 356 lbs. Helt fantastisk känsla när jag kommit till sans igen.
Bestämde oss också för att låta stoppa upp huvudet på fisken och ta det till Sverige. En sådan här fisk får man kanske bara en gång i livet.

På Mauritius har man inte som tradition att återutsätta fisken. Man menar på att en marlin dör i alla fall efter en sådan här fight. Och en fisk i den här storleksklassen är bara 6-7 år gammal och är könsmogna redan efter några år.

356 lbs black marlin.

Lite fakta om Mauritius:

Fiskeföretaget som vi fiskade med: Sportfisher, Grand Baie
Pris 6500:-/dag(2011) för en 42 fots fullutrustad Big Game-båt med 2-3 mans besättning. (Några hundra i dricks förväntar sig besättningen åtminstone om man får marlin eller sailfish)

Hotellet vi bodde på: Le Recif, Point aux Piments. 1200 kr/natt (2011) för halvpension i stora dubbelrum med bra standard. Egen liten strand och mycket bra service. Hjälpte till med allt.

Transporter är inga problem. Taxichaufförerna är mycket hjälpsamma och är oftast hotellanslutna. T.ex. erbjöd vår trogne taxichaufför Baungshee oss en bagette som legat tre dagar i hans baklucka när vårt bröd var slut. Den dög bättre som fishbonker än som mat.

I Grand Baie finns bank- och växlingskontor där du får rätt växlingskurs. Stort varuhus och massor med små butiker. Mycket låg kriminalitet men en del festande engelsmän inne i Grand Baie på kvällarna varnades det för, men vi såg inget busliv alls.

Gott om restauranger. Mest fisk och kyckling på menyerna. Någon egen nötkreatur har man knappt på ön. Vin från Sydafrika framförallt. Prisnivån är lite lägre än här hemma på det mesta.

Åker man hit för fisket är jan-mars bästa tiden. Någon regnskur då och då får man stå ut med den här perioden. 30-33 grader i luften och 27 i vattnet.

Creol är det inhemska språket. Nästan alla pratar också franska och engelska, framförallt på turistställena

Stefan Wegnelius 08-7108000

COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...
NYHETER  |  WEB-SHOP  |  RAPPORT-STHLM  |  FISKE-TIPS  |  TÄVLING  |
Regal Sportfiske  -  Hamnvägen 3  -  143 30 Vårby (Stockholm) Öppet: vardag 09.30-18.00, Lördag 10.00-15.00
Telefon: 08 - 710 80 00  -  Telefax: 08 - 710 68 68  -  E-post: sportfiske@regalmarin.se